Onze Jules had terug een leuke verrassing om ons thema te starten. Hij had mooie bloemen meegebracht naar school. We ontdekten de prachtige kleuren en genoten van de heerlijke geuren. We telden, sorteerden en benoemden de verschillende delen van de bloem. Jules bracht ook bloemen mee om te planten in ons tuintje. Zo leren we wat bloemetjes nodig hebben om mooi te groeien: aarde, licht en water. Af en toe gaan de kindjes eens kijken of de bloemen water nodig hebben. De peuters mochten ook zelf een bloem beplakken met snippers terwijl de eerste kleuters dan weer zelf een bloem mochten schilderen.  We leerden natuurlijk ook hoe een zaadje groeit tot een mooie bloem. Dit deden we aan de hand van een leuk liedje. Daarna werd er tijdens hoekenwerk ook een spelletje gedaan waarbij de kindjes evenveel zaadjes moesten nemen als op hun opdrachtkaartje. Zo werd het tellen nog wat ingeoefend. 

Jules had tijdens dit thema niet alleen bloemen mee… Hij toonde ons ook nog iets anders..  Al snel ontdekten de kinderen dat het een regenworm en een spin was. “Kriebelbeestjes” werd er luidkeels geroepen, en op de achtergrond klonken de woorden “het zijn insecten”. De kinderen vertelden welke insecten ze nog allemaal kenden.Tijdens hoekenwerk ontdekten ze heel wat nieuw materiaal. Natuurlijk gingen wij net als Jules ook op zoek naar kriebelbeestjes! We vergeleken, beschreven en lieten ons verwonderen. Wat was dit een superfijne en leerrijke dag! 

Deze week deden we ook een leuk dramalesje over de lente. We luisterden naar een muzikaal verhaal en voerden de beschreven bewegingen uit. We stonden zo sterk als een boom, voelden de blaadjes kriebelen aan onze takken. We voelden het rupsje van aan onze tenen naar boven kruipen. Even later lagen we voor twee weken in onze cocon, om er daarna vleugel per vleugel te laten uitkomen. Nadat onze vleugeltjes waren gedroogd, vlogen we de wijde wereld in! Niet alleen wij waren prachtige vlinders, ook op onze speelplaats waren erg mooie vlinders te zien. We oefenden daarbij niet alleen onze kleurtjes, maar ook ons ruimtelijk inzicht. 

We verwelkomen ook 2 nieuwe kindjes in de klas: Wael en Noam.