We deden nog een weekje verder rond het thema ‘winterwonderland’, want de kinderen tonen een heel hoge betrokkenheid bij dit thema.
Het was ‘s morgens telkens ook heel koud buiten. Dus heel veel kindjes hadden handschoenen of wanten, muts en sjaal aan.
Het water in ons potje buiten was ook ijs geworden, wat vonden we dit speciaal. We gingen ook verder aan de slag met ijs. We gingen op zoek naar methodes om het ijs te doen smelten. De kleuters kwamen met enkele ideetjes: vork, lepel, water, ….. en we probeerden deze methodes uit. Juf had ook zout meegebracht en een waterkoker. Na een uurtje experimenteren kwamen we tot de conclussie dat ijs smelt en dat het met zout en water sneller smelt. De juf hielp een handje om met de waterkoker warm water te maken. En met warm water smolt het ijs héél snel.
We leerden de pooldieren nog beter kennen aan de hand van een beweegspelletje. Juf toont een diertje en wij tonen wat dit diertje vaak doet: Bv. Pinguïn: waggelen. Poolvos: snuffelen.
In de klas schilderen we een pinguïn in met waterverf. Heel veel kindjes kunnen de kleurtjes al goed gebruiken in een knutselwerkje, super!
We gebruikten ook ons zintuig voelen tijdens een klassikaal spelletje. We mochten niet kijken alleen maar voelen aan de spulletjes onder het wit doek. Daarna probeerden we te raden wat het was.
We keken ook naar een tik – tak rond ‘de winter’ en de ‘pooldieren’ met K2 en K3.
volgende week starten we met een nieuw thema, iets met verkleden en ballonnen🎉🎈