De voorbije twee weken werkten we rond de wonderen van de herfst. We stonden vooral stil bij de verandering van het seizoen en bekeken waarom de blaadjes van de bomen vallen. Dit konden we super goed ervaren in het bos zelf. We gingen op uitstap naar de Groene Long, waar we alle wonderen van de herfst konden waarnemen. Heel veel kindjes namen ook de schatten van de herfst mee naar de klas. We werkten dan ook rond de actieve woordenschat door alles wat we meebrachten uit het bos te benoemen. Zo blijft het langer hangen bij de kinderen wanneer ze het in de werkelijkheid kunnen zien. Na de impressie mochten de kinderen ook hun eigen herfstboom vormgeven.

We hechten in onze klas veel belang aan wiskundige initiatie. Er wordt op een spontane en speelse manier heel veel aan wiskunde gewerkt binnen de klaswerking. Iedere ochtend halen we Stoffertje boven. Stoffertje is altijd zeer enthousiast om de kinderen te tellen en de kinderen helpen hem hierbij. Bij veel kindjes gaat de telrij tot 4 al goed en er zijn zelfs kindjes die al tot 6 kunnen tellen. Goed zo! We blijven hier verder op oefenen.

Deze week werken we ook een beetje rond meten. We meten hoe lang we zijn en bekijken verschillende takken op lengte: kort en lang. Daarna mochten we tijdens het hoekenwerk de regenwormen groeperen volgens de juiste lengte. We kunnen deze intussen al goed onderscheiden van elkaar en de juiste lengtes aan elkaar koppelen.

We bergen het herfstthema nu terug op, want de kinderen worden natuurlijk heel enthousiast: er is iemand heel bijzonder in het land, Sinterklaas. De komende twee weken staat alles in het teken van de Sint.