Thema: Goudlokje en de Drie Beren 🐻👧🏼
Deze week trokken we samen met de kleuters het sprookjesbos in, want het verhaal van Goudlokje en de drie beren stond centraal in onze klas. Er werd gewerkt rond heel wat leerdoelen, maar natuurlijk op een speelse en fantasierijke manier!
In de poppenhoek konden de kinderen het verhaal naspelen met attributen zoals de drie beren, potjes, bedjes en stoelen. Zo leerden ze het verhaal beter begrijpen én zich erin inleven. De kinderen genoten zichtbaar van het spelen en het herhalen van wat ze gehoord hadden.
Om de kniptechniek te oefenen, mochten ze de haren van Goudlokje ‘knippen’ op de lijnen en daarna terug op haar hoofd plakken – een leuke knip- en plakoefening!
Met beer en vlinder werkten we rond meer en minder, en we leerden ook het verschil tussen groot, middelgroot en klein.
Daarnaast maakten de kinderen kennis met een matrix, waarbij ze potjes, stoelen en bedjes bij de juiste beer moesten plaatsen. Zo stimuleerden we ook het logisch denken en het ruimtelijk inzicht.
We merkten dat de kinderen het verhaal goed begrepen en konden navertellen. Sommigen speelden het zelfs zelfstandig na in de hoekjes. Wat fijn om te zien hoe een verhaal tot leven kan komen in de klas!









