Samen met K2 en K3 starten we het thema: ‘Hoe voel ik mij?’
Maandagochtend deden de juffen allerlei toneelstukjes. In ieder toneeltjes kwam een gevoel voor, de kinderen mochten raden en vertellen welk gevoel ze herkenden. Zo leerden we meteen verschillende gevoelens kennen: kalm, blij, verdrietig, jaloers, boos, bang, verlegen, ..
In de namiddag luisterden we naar het verhaaltje van het kleurenmonster. In dit boek stonden er verschillende gevoelens centraal: blij, bang, verdrietig, verward, boos, rustig en verliefd.
In het verhaaltje ontdekt het kleurenmonstertje wanneer hij zich blij, verdrietig, bang, boos, kalm of verliefd voelde. Telkens wanneer hij een ander kleurtje kreeg, voelde hij zich dus ook anders.
Doorheen de week werkten we allerlei activiteiten uit rond het prentenboek, de gevoelens en de kleuren.
We deden samen met K2 en K3 heel wat leuke spelletjes zoals een (ganzen)bordspel waarin verschillende afbeeldingen zaten van de gevoelens. Hierbij mochten de kinderen de gevoelens nabootsen.
In de klas: In de exploratietafel werden er gekleurde bolletjes en potjes aangereikt waardoor de kinderen de gekleurde bolletjes konden gaan sorteren per kleur. In de manipulatiehoek mochten de kinderen zelf de monstertjes verder maken met de plasticine en/of met de gekleurde schijfjes. Als knutselwerkje maken we een gevoelensmeter. De kinderen kiezen helemaal zelf hoe ze deze schilderen en versieren. Het worden echte kunstwerkjes.
Op naar een nieuwe week vol leuke spelletjes/verhaaltjes,….. samen met K2 en K3.